کد مطلب:277213 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب بوئیل نبی
در كتاب بوئیل نبی كه از پیامبران پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و نزول حضرت عیسی (علیه السلام) و محاكمه اسرائیل در آن روز سرنوشت ساز، چنین آمده است:

«آن گاه جمیع امّت ها را جمع كرده به وادی «یهوشافاظ» [1] فرود خواهم آورد و در آن جا با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش، اسرائیل را محاكمه خواهم نمود، زیرا كه ایشان را در میان امّت ها پراكنده ساخته و زمین مرا تقسیم نموده اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروخته اند تا بنوشند». [2] .

و در جای دیگر از همین كتاب چنین آمده است:

«ای همه اُمّتها! بشتابید و بیایید و از هر طرف جمع شوید ای خداوند شجاعان! خود را به آنجا فرود آور. اُمّتها بر انگیخته شوند. به «وادی یهوشافاظ» بر آیند؛ زیرا كه من در آنجا خواهم نشست تا بر همه اُمّتهایی كه به اطراف آن هستند داوری نمایم». [3] .

و در همین زمینه در كتاب «عاموس نبی» آمده است كه می گوید:

«بنابر این، ای اسرائیل! به این طور با تو عمل خواهم نمود، و چون كه به این طور با تو عمل خواهم نمود پس ای اسرائیل! خویشتن را مهیّا ساز تا با خدای خود ملاقات نمایی». [4] .

این فرازها ـ همچنان كه ملاحظه می شود ـ از نزول حضرت عیسی (علیه السلام) و داوری آن حضرت در «یوم الله ظهور» خبر می دهند.

و در همین رابطه، در كتاب «هوشیع نبی» در مورد بازگشت حضرت عیسی (علیه السلام) خطاب به قوم یهود آمده است:

«و من برای افرایم [5] مثل شیر و برای خاندان یهودا [6] مانند شیر ژیان خواهم بود.



[ صفحه 328]



من خودم خواهم درید و رفته خواهم ربود و رهاننده نخواهد بود.

من روانه شده به مكان خود خواهم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده روی مرا بطلبند، در تنگی خود صبح زود مرا خواهند طلبید». [7] .

نگارنده گوید: از آنجایی كه در روایات اسلامی به صورت گسترده ای از نزول حضرت عیسی (علیه السلام) گفتگو شده است و برخی از آیات قرآنی نیز بر این معنا دلالت دارد و همه طوایف اسلامی اعتقاد قاطع دارند كه حضرت عیسی (علیه السلام) به روی زمین باز می گردد و پشت سر حضرت مهدی (علیه السلام) نماز می گزارد و حضرتش را تأیید می نماید و در ردیف یكی از معاونان آن حضرت قرار می گیرد ما نیز به پیروی از قرآن و پیشوایان معصوم (علیهم السلام)، فرازهای مزبور را از كتاب تورات نقل نمودیم، و توضیح آنها نیز پس از نقل بشارات انجیل بر همگان روشن خواهد شد.


[1] وادي يهوشافاظ، نام صحرايي در نزديكي بيت المقدّس است كه اكنون وادي «قدرون» ناميده مي شود. (لغت نامه دهخدا، حرف قاف، قدرون، ص 177).

[2] كتاب مقدّس، كتاب بوئيل نبي، ص 1327، باب 3، بندهاي 2 و 3.

[3] كتاب مقدّس، كتاب بوئيل نبي، ص 1328، باب 3، بندهاي 12 و 13.

[4] كتاب مقدّس، كتاب عاموس نبي، ص 1333، باب 4، بندهاي 12 و 13.

[5] افرايم: نام پسر دوم حضرت يوسف (عليه السلام) است.

[6] يهودا: نام پسر يعقوب و برادر بزرگ يوسف از مادر ديگر به نام ليا ـ لاياليا ـ است، كه حضرت داود و ملوك بني اسرائيل و حضرت عيسي (عليه السلام) از نسل او مي باشند. (لغت نامه دهخدا، حرف ياء، يهودا).

[7] تورات، كتاب هوشع نبي، ص 1314، باب 5، بندهاي 14 و 15.